Vandaag de dag helpt outsourcing van projecten bedrijven van elke omvang om de vaardigheids- en ervaringskloof binnen hun teams te dichten, de efficiëntie te verhogen en de focus te verscherpen op de kernzaken. Het uitbesteden van essentiële werktaken, of het nu gaat om ICT-hulp, energiemanagement of industrieel lassen, kan helpen de kosten te drukken en de bedrijfsvoering optimaliseren. Slimme bedrijven willen er natuurlijk het meeste uit halen, maar hoe weet je precies wanneer het tijd is om jouw projecten uit te besteden? In deze blog bespreken we enkele belangrijke vragen die je in overweging moet nemen wanneer het aankomt op outsourcing. Lees dus snel verder.
1. Hoe zal het mijn onderneming vooruithelpen?
Kostenbeheersing is nog altijd een zeer vitaal voordeel van het uitbesteden van projecten, maar er zijn meerdere beweegredenen achter beslissingen tot outsourcing. Steeds meer ondernemingen kiezen voor uitbestedingspartners als een manier om met nieuwe ervaren teams samen te werken en diensten te integreren die zij simpelweg zelf niet kunnen leveren.
Dit betekent dat outsourcing de sleutel kan zijn voor ondernemers om sneller en doeltreffender van start te gaan dan alleen of met een klein intern team. Door jezelf af te vragen welke voordelen je kunt halen uit het uitbestedingsproces, kun je concreet maken of de overweging om te beginnen met outsourcing het waard is. Bovendien is het slim om de voordelen tegenover de nadelen te plaatsen om er zeker van te zijn of het uitbesteden een slimme keuze is.
2. Hoe kan outsourcing de capaciteiten van mijn team verbeteren?
Als je het goed doet, kan outsourcing de vaardigheden van jouw team verbeteren. Stel bijvoorbeeld dat jouw industriële team 9 van de 10 branchespecialismen succesvol in uitvoering kan brengen, maar op één gebied, zoals TIG lassen, onvoldoende inzicht heeft. Door deze missende capaciteit uit te besteden kan het ecosysteem worden voltooid. Of het nu gaat om IT, boekhouding, productie, logistiek marketing of andere afdelingen, strategische uitbesteding kan jouw andere afdelingen in staat stellen hun werk beter te doen.
Kortom: dankzij outsourcing kun je verscheidene processen stroomlijnen en tijdrovende projecten voltooien zonder dat je jouw dagelijkse kernwerkzaamheden hoeft op te geven.
3. Is de taak een behoefte die tijdelijk of terugkerend is?
Tenslotte is het belangrijk om te kijken of de taak die je wilt uitbesteden ook intern gedaan kan worden, zelfs als je nog niet beschikt over de desbetreffende kerncompetenties om de taak uit te voeren. Stel je voor dat je een energiemanagementplan voor de lange termijn in uitvoering wilt brengen om de bedrijfsvoering te verduurzamen. Kun je tijd vrijmaken binnen jouw bedrijf om efficiënter en productiever te worden in het implementeren van energieoplossingen zoals energiemeters en analysemethoden om energiebesparender te worden? Als het om een terugkerend project gaat, is het belangrijk te begrijpen of het efficiënter zou zijn de taken intern of extern op te lossen.